Ga naar de inhoud

Slachtoffer oplichting: ‘Ik dacht, we zijn alles kwijt’

woensdag 24 november 2021

Bankhelpdeskfraude is een vorm van oplichting die de afgelopen maanden veel slachtoffers heeft gemaakt. Alleen al afgelopen jaar is er voor miljoenen euro buitgemaakt. De slachtoffers zijn veelal mensen van boven de 50 jaar. Bij bankhelpdeskfraude doet een oplichter zich voor als medewerker of leidinggevende van een bank en probeert u te overtuigen dat er snel actie moet worden ondernomen omdat uw geld anders gevaar loopt.

Hoe gaat de oplichter te werk

We doen met z’n allen steeds meer online. Ook bankzaken doen we meer en meer via een telefoon of computer. Op slinkse wijze gaat een crimineel te werk om zoveel mogelijk slachtoffers te maken. Helaas vaak met succes. De laatste tijd ziet de politie veel slachtoffers waarbij ze contact denken te hebben gehad met de bank. Veel voorkomende manieren zijn:

  • U wordt gebeld met een (vervalst) nummer dat ook daadwerkelijk van de bank is.
  • U wordt gebeld met de mededeling dat uw (spaar)geld gevaar loopt.
  • U wordt gebeld dat uw pasje niet meer gebruikt kan worden en moet worden opgehaald.
  • U wordt gevraagd een app of programma te installeren.

Waar kunt u op letten

Oplichters weten heel goed hoe ze slachtoffers kunnen manipuleren. Wat in alle vormen opvalt, is dat er altijd een vorm van druk uitgeoefend wordt.

  • Uw bank zet u nooit onder druk om zo snel mogelijk te handelen. Uw bank neemt zelf de nodige maatregelen als er fraude wordt geconstateerd.
  • Uw bank vraagt u nooit uw geld over te maken naar een andere rekening, ‘kluisrekening’ of ‘veilige rekening’. Zulke rekeningen bestaan niet, uw bank blokkeert zelf uw rekening als dat vanwege fraude nodig is.
  • Het kan niet vaak genoeg gezegd worden, uw bank zal nooit uw pincode vragen. Iedereen die naar uw pincode vraagt, wil geld opnemen van uw rekening.

Wat kan ik doen?

  • Toch slachtoffer geworden? Helaas kan het iedereen overkomen. De oplichter weet heel goed hoe hij/zij slachtoffers moet maken.
  • Vertrouwt u het niet, hang direct op, bel zelf uw bank via een algemeen bekend nummer en wacht tot u iemand aan de lijn krijgt. Dan kunt u zelf controleren of datgene wat u is verteld wel klopt.
  • Geef uw bankpas nooit aan vreemden, ook niet doorgeknipt.
  • Maak geen geld over naar onbekende bankrekeningnummers, ook niet op verzoek van uw bank.
  • Geef geen toegang tot uw computer aan vreemden.
  • Bel met een voor u vertrouwd persoon en leg het verhaal voor.

Meer weten?

Kijk voor meer info op www.burgernet.nl. Via de site kunt u zich ook aanmelden voor Burgernet. 
 
 

Delen via e-mail

https://www.brummen.nl/actueel/nieuws/nieuwsbericht/news/slachtoffer-oplichting-ik-dacht-we-zijn-alles-kwijt.html