Trouwen, geregistreerd partnerschap en scheiden
Op deze pagina leest u alles over trouwen in de gemeente Brummen. Goed om te weten: alles op deze pagina over trouwen/huwelijk, geldt ook voor geregistreerd partnerschap.
Hoe legt u uw huwelijksdatum vast?
Het vastleggen van uw trouwdag of geregistreerd partnerschap begint met het doen van een melding. De melding doet u uiterlijk 10 weken, en niet langer dan 1 jaar voor uw huwelijksdatum.
Heeft u beiden de Nederlandse nationaliteit, de nationaliteit van een ander EU-land of een verblijfsvergunning regulier/asiel voor bepaalde tijd?
Vul dan de melding voorgenomen huwelijk of de melding voorgenomen geregistreerd partnerschap in.
Mail de melding naar burgerzaken@brummen.nl of verstuur de melding per post aan gemeente Brummen, Postbus 5, 6970 AA Brummen. Doe dit samen met de benodigde documenten die u ziet staan bij “welke documenten zijn nodig?”
Heeft een van u een andere nationaliteit dan Nederlands of EU en heeft u geen verblijfsvergunning regulier/asiel voor onbepaalde tijd?
Vul dan de melding voorgenomen huwelijk verblijfsrecht of de melding voorgenomen geregistreerd partnerschap verblijfsrecht in. Mail de melding naar burgerzaken@brummen.nl of verstuur de melding per post aan gemeente Brummen, Postbus 5, 6970 AA Brummen. Doe dit samen met de benodigde documenten die u ziet staan bij “welke documenten zijn nodig?”
Woont u in het buitenland of bent u niet geboren in Nederland?
Woont een van u beiden niet in Nederland, of bent u niet geboren in Nederland? Neem dan eerst contact met ons op. Er zijn misschien aanvullende documenten nodig voordat u de melding kunt doen. U kunt ons mailen via burgerzaken@brummen.nl.
Welke documenten zijn nodig?
Het volgende stuurt u mee bij uw melding van een voorgenomen huwelijk of voorgenomen partnerschapsregistratie:
- een kopie van een geldig legitimatiebewijs van u beiden.
- een kopie van een geldig legitimatiebewijs van de getuigen.
- een formulier Trouwlocatie, als u trouwt op een locatie die niet op onze website als trouwlocatie wordt genoemd
- een verzoek om eenmalige aanwijzing van een trouwambtenaar, als u daarvoor kiest.
Hoe gaat de behandeling van uw melding?
Wanneer uw dossier compleet is, na ontvangst van de melding, sturen wij u een bevestiging. Dan is uw trouwdag definitief is vastgelegd.
Als uw dossier uiterlijk 2 weken voor de ceremonie compleet is kan de ceremonie doorgaan. De trouwambtenaar die uw huwelijk gaat voltrekken neemt dan contact met u op om de ceremonie voor te bereiden.
Wanneer de melding niet compleet is kan de ceremonie niet doorgaan.
Wilt u trouwen in de maanden mei t/m september?
Let op, de maanden mei t/m september zijn populaire trouwmaanden. Wilt u dan trouwen? Zorg dan dat u de melding met de benodigde documenten zo spoedig mogelijk naar ons opstuurt.
Welke achternaam wilt u gaan gebruiken?
U kunt nu al kiezen welke achternaam u wilt gebruiken na de plechtigheid. U kunt op de pagina Naamgebruik en naamwijziging alvast het digitale formulier invullen als u in de gemeente Brummen woont. Woont u niet in de gemeente Brummen? Ga dan naar de website van uw eigen woongemeente.
Kosten
Onderstaande tarieven gelden voor een voltrekking in het gemeentehuis en alle andere trouwlocaties binnen de gemeente:
- Op werkdagen tussen 08.30 - 17.00 uur: € 427,25
- Op zaterdagen tussen 10.00 - 18.00 uur: € 686,00
- Op zondagen tussen 10.00 - 18.00 uur: € 939,10.
- Op overige tijdstippen en algemeen erkende feestdagen: het geldende tarief vermeerderd met € 481,50.
- Kosteloos trouwen (huwelijk of partnerschap zonder ceremonie) kan op dinsdagmorgen om 09.00 uur en om 09.30 uur, uitsluitend in het gemeentehuis.
- Kosten trouwboekje: € 34,40.
- Benoemen van een reeds beëdigde buitengewoon ambtenaar burgerlijke stand € 156,50.
- Uittreksels uit de registers van de burgerlijke stand kosten in Nederland: € 17,10.
Naast bovengenoemde gemeentelijke kosten kunnen alle trouwlocaties zaalhuur in rekening brengen. Kijk op de website van de betreffende locaties voor meer informatie hierover. Als u in het gemeentehuis trouwt, betaalt u geen zaalhuur.
Gratis huwelijk of partnerschapsregistratie
Trouwen of partnerschap registreren zonder ceremonie kan op dinsdagochtend om 9.00 uur en om 9.30 uur. Hier zijn geen kosten aan verbonden. Wilt u een trouwboekje of partnerschapsboekje? Dan betaalt u € 34,40.
De voltrekking vindt plaats in een vergaderruimte van het gemeentehuis. De voltrekking beperkt zich tot het geven van het ja-woord (bij huwelijk) en het ondertekenen van de akte. Overige voorwaarden zijn:
- Tenminste één van de partners woont in Brummen
- Er is plaats voor alleen het bruidspaar en de getuigen (minimaal 2 en maximaal 4 getuigen), verder zijn er geen gasten aanwezig. Hierop zijn geen uitzonderingen mogelijk.
- De voltrekking duurt maximaal tien minuten
- De gemeente kiest uw trouwambtenaar
Trouwlocaties
In de gemeente Brummen kunt u zelf kiezen op welke locatie u wilt trouwen. Locaties die vaker gebruikt worden als trouwlocatie zijn:
- Trouwzaal gemeentehuis
- Kasteel Engelenburg
- Het Huis te Eerbeek
- De Bronckhorst Hoeve
- Uitspanning De Vroolijke Frans
- De Korenmolen
- Bij de Hommel
- Bosque
Van deze locaties is bekend dat zij aan de voorwaarden voor het gebruik als trouwlocatie voldoen. Wilt u op een andere locatie trouwen? Dan kan dat, als de locatie voldoet aan de volgende voorwaarden:
- De trouwlocatie ligt binnen de gemeentegrenzen van de gemeente Brummen;
- De trouwlocatie is een gebouw met een officieel adres. Een adres is officieel als het in de Basisadministratie Adressen en Gebouwen (BAG) is opgenomen. Een ruimte in de open lucht op het terrein dat behoort bij het gebouw wordt aangemerkt als verlenging van het gebouw;
- De locatiebeheerder van de trouwlocatie zorgt ervoor dat bij het voltrekken van een huwelijk in de open lucht op dat adres het gebouw beschikbaar is voor alle aanwezigen voor het geval de omstandigheden daar om vragen. De trouwambtenaar bepaalt of er uitgeweken moet worden (*);
- De trouwlocatie is tijdens voltrekkingen voor iedereen vrij toegankelijk, vanwege de wettelijke bepaling dat een huwelijk in het openbaar voltrokken wordt;
- De trouwlocatie voldoet aan alle van toepassing zijnde regelgeving. De verantwoordelijkheid voor de benodigde vergunningen en/of verzekeringen ligt bij de locatiebeheerder;
- De trouwlocatie is beschikbaar vanaf een uur voorafgaand aan het afgesproken tijdstip van het huwelijk tot een uur na het sluiten van het huwelijk;
- Er is een aparte omkleedgelegenheid voor de trouwambtenaar aanwezig waar deze zijn persoonlijke spullen veilig kan achterlaten;
- Op de trouwlocatie is een spreekstoel voor de trouwambtenaar, een tafel met stoelen voor het ondertekenen van de akten, voldoende zitplaatsen voor bruidspaar en gasten en als de trouwambtenaar dat nodig vindt: een geluidsinstallatie met headset of microfoon met standaard;
- De locatiebeheerder van de trouwlocatie en/of het bruidspaar voorziet in de aanwezigheid van een gastvrouw/gastheer gedurende de voltrekking, die tevens aanspreekpunt is voor de trouw-ambtenaar tijdens diens voorbereidingstijd;
- Als er ook een religieuze plechtigheid is, begint deze pas na afronding van de werkzaamheden van de trouwambtenaar;
- De locatiebeheerder van de trouwlocatie verleent medewerking aan toetsing aan bovengenoemde regels door de gemeente ten behoeve van het gebruik als trouwlocatie.
(*) Als het om een ceremonie in de buitenlucht gaat, kan bijvoorbeeld kou, hitte, regen, onweer of wind ervoor zorgen dat er maatregelen nodig zijn. We verwachten van de locatie passende maatregelen om de invloed van het weer op de ceremonie zo klein mogelijk te laten zijn. Denk bijvoorbeeld aan het plaatsen van parasols of partytenten. Als deze maatregelen niet afdoende zijn, beslist de trouwambtenaar of de ceremonie naar binnen verplaatst moet worden. Als dat niet kan, omdat het aantal genodigden niet veilig in de uitwijkruimte kan, neemt de trouwambtenaar een beslissing die naar zijn of haar oordeel het best passend is bij de omstandigheden. Het aantal genodigden bepaalt hoeveel “uitwijkruimte” er nodig is.
U maakt zelf afspraken met de locatiebeheerder over uw huwelijksvoltrekking/partnerschapsregistratie op die locatie. Als de locatiebeheerder een vergoeding voor het gebruik van de trouwlocatie vraagt, is deze geheel voor uw rekening.
De locatiebeheerder (eigenaar, huurder, uitbater van de locatie) verklaart schriftelijk dat hij aan u toestemming geeft om de locatie te gebruiken als trouwlocatie. Daarvoor gebruikt u het formulier Trouwlocatie. U stuurt het ingevulde en ondertekende formulier mee met uw Melding voorgenomen huwelijk. Doe dit tenminste twee maanden voor de huwelijks/partnerschapsdatum.
Blijkt dat de locatie na toetsing aan de regels niet voldoet aan de voorwaarden? Dan kan het zijn dat uw huwelijks/partnerschapsvoltrekking niet op die locatie door kan gaan. Is alles in orde, dan ontvangt u een bevestiging dat het gebruik van de locatie akkoord is.
De gemeente is niet verantwoordelijk en dus niet aansprakelijk voor eventuele schade of andere kosten als de trouwlocatie niet, niet op tijd of niet volledig beschikbaar is voor u op de dag van de huwelijksvoltrekking/partnerschapsregistratie of niet (meer) voldoet aan de eisen waaraan de trouwlocatie volgens de nadere regels moet voldoen.
Trouwambtenaren
Jullie huwelijk wordt voltrokken door een trouwambtenaar. Zij zijn speciaal in deze functie benoemd. In Brummen zijn 6 trouwambtenaren:
Trouwambtenaar: | Beschikbaar op: |
Danny de Boer | Elke dag |
Madelon Bontje | Elke dag |
Arno de Jong | Elke dag |
Ermy Massink | Vrijdag, zaterdag en zondag |
Ineke Peperkamp | Elke dag |
Rebecca Sileon | Niet beschikbaar t/m 31 december. Na 31 december: zaterdag en zondag |
Jeanine Tiemensma-Roos | Elke dag |
Helga Rijke | Niet beschikbaar in oktober. Vanaf november: zaterdag en zondag |
Al onze trouwambtenaren verzorgen de ceremonie op een persoonlijke manier, afgestemd op jullie wensen. Jullie kunnen jullie voorkeur kenbaar maken voor een bepaalde trouwambtenaar (maximaal drie voorkeuren). Maar de gemeente kan niet garanderen, dat een van deze trouwambtenaren ook daadwerkelijk jullie huwelijk sluit. Als geen van de ambtenaren van jullie voorkeur beschikbaar is op jullie trouwdag, dan kiezen wij een nog beschikbare trouwambtenaar.
De trouwambtenaar neemt contact met jullie op om een afspraak te maken voor een kennismakingsgesprek. Tijdens dit gesprek doorlopen jullie samen de praktische dingen van jullie trouwceremonie zoals het weggeven van de bruid, het al dan niet wisselen van ringen en het draaien van muziek. Ook kunnen jullie eventuele wensen kenbaar maken voor de inhoud van de toespraak.
Wil je graag dat een familielid of bekende jullie toespreekt tijdens de ceremonie? Overleg dan met de trouwambtenaar wat de mogelijkheden zijn.
Eenmalige trouwambtenaar
Hebben jullie een bekende in je familie- of kennissenkring, die trouwambtenaar is bij een andere gemeente? Hij of zij kan jullie huwelijk ook in Brummen voltrekken. Hiervoor moet hij/zij wel eenmalig aangewezen worden door de gemeente Brummen als buitengewoon ambtenaar burgerlijke stand. Voor deze aanwijzing brengen wij extra kosten van € 156,40.
Een verzoek om eenmalige aanwijzing van een trouwambtenaar 2024 (pdf, 40 kB) moet je uiterlijk 2 maanden vóór de huwelijks/partnerschapsdatum indienen. Vanaf 1 januari 2025 geldt dit formulier verzoek om eenmalige aanwijziging van een trouwambtenaar 2025 (43 kB)
Let op: een eenmalige trouwambtenaar krijgt geen vergoeding van de gemeente Brummen. Een eventuele vergoeding aan de eenmalige trouwambtenaar is voor rekening van het bruidspaar.
Omzetten partnerschap in huwelijk
Het omzetten van een geregistreerd partnerschap naar een huwelijk kan in iedere gemeente in Nederland. Als u dit bij de gemeente Brummen doet is dit kosteloos. Hierbij kunnen geen getuigen aanwezig zijn. Aan het omzetten van een partnerschap in een huwelijk met een ceremonie zijn kosten verbonden. Het is ook mogelijk om de ceremonie op zaterdag en op een andere trouwlocatie te laten plaatsvinden. Informeer naar de mogelijkheden.
Voor het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk (zowel zonder als met ceremonie) neemt u contact met ons op. Neem tijdens uw afspraak van beide personen een legitimatiebewijs mee.
Huwelijksvermogensregels per 1 januari 2018
Op 1 januari 2018 zijn als gevolg van een wijziging in het Burgerlijk Wetboek nieuwe huwelijksvermogensregels ingegaan. Deze regels gelden ook voor het Geregistreerd partnerschap. Belangrijkste wijziging is dat de algehele gemeenschap van goederen is komen te vervallen. Hiervoor is een beperkte gemeenschap van goederen in de plaats gekomen. Partners die vóór de datum van hun huwelijk geen huwelijkse voorwaarden vastleggen bij een notaris, trouwen automatisch in de beperkte gemeenschap van goederen.
In de beperkte gemeenschap van goederen valt kort gezegd alleen het vermogen (bezittingen en schulden) dat de echtgenoten vanaf de huwelijksdatum opbouwen en het vermogen dat de echtgenoten voorafgaand aan het huwelijk al samen hadden.
Wilt u tóch in algehele gemeenschap van goederen trouwen, of wilt u geen gemeenschap van goederen (ook geen beperkte), dan moet u vóór de huwelijksdatum huwelijkse voorwaarden vastleggen bij een notaris.
Wilt u meer weten over de gewijzigde regels en wat dit voor uw situatie betekent, kijk dan op www.nieuwehuwelijksregels.nl.