Ga naar de inhoud

Vertrek voor langer dan 8 maanden

Gaat u voor langer dan 8 maanden of misschien zelfs definitief naar het buitenland? Dan moet u bij de gemeente aangifte doen van uw vertrek. We schrijven u dan uit de Basisregistratie Personen (BRP). Doe dit tenminste 5 dagen voor vertrek, maar uiterlijk op de dag van uw vertrek. 

Korter dan 8 maanden

  • Vertrekt u voor korter dan 8 maanden en houdt u uw adres in Nederland niet aan? Dan kunt u misschien een briefadres nemen
  • Vertrekt u voor korter dan 8 maanden en houdt u uw adres in Nederland aan? Dan schrijven we u niet uit. U hoeft geen aangifte te doen.

Aangifte doen van emigratie

U moet in de meeste gevallen langskomen bij de gemeente om uw aangifte van emigratie te doen. Maak hiervoor een afspraak. Breng uw legitimatiebewijs mee. Als u de enige inwoner bent van uw huidige adres, of als u met het hele gezin vertrekt naar het buitenland, dan kunt u ook digitaal uw aangifte vertrek naar buitenland doen.

Bewijs van vertrek

Let op: in veel landen hebt u een bewijs van uitschrijving van uw laatste woonplaats nodig. Hiervoor kunt u terecht bij een RNI-loket (Registratie Niet-Ingezetenen)

Sommige landen vragen ook om een verklaring omtrent het gedrag (VOG). U kunt dit document voor uw vertrek aanvragen via de pagina Verklaring omtrent gedrag.

Financiƫle gevolgen

Let op: een emigratie kan financiƫle gevolgen hebben. Neem contact op met de Belastingdienst, uw zorgverzekeraar, pensioeninstelling en de Sociale Verzekeringsbank (SVB) voor uw pensioen. Daar kunt u een correspondentieadres doorgeven.