Ga naar de inhoud

Extra forum op 11 januari over veiligheid

donderdag 4 januari 2024

Donderdagavond 11 januari vindt er een extra forumvergadering plaats. Op de agenda van dit forum staat één thema inhoudelijk centraal, namelijk veiligheid en handhaving. De bijeenkomst begint om 20.00 uur. Belangstellenden zijn van harte welkom in de raadszaal van het gemeentehuis. De concrete voorstellen rondom dit onderwerp komen vermoedelijk ook op de agenda van de besluitvormende raadsvergadering van 8 februari. Maar gelet op het belang ervan is besloten hierover een aparte forumvergadering te houden. De overige voorstellen waarover de raad op 8 februari een besluit gaat nemen, komen aan bod tijdens de reguliere fora op 25 januari. 

Het gemeentebestuur vindt het belangrijk om te zorgen voor een zo prettig en veilig mogelijke leefomgeving voor haar inwoners. De gemeente kan dit niet alleen, maar werkt hierbij samen met allerlei partnerorganisaties zoals politie, brandweer, veiligheidsregio, maar ook met alle inwoners. Iedere vier jaar wordt er een Integraal Veiligheidsplan vastgesteld. Dit doet Brummen samen met de gemeenten Lochem, Voorst en Zutphen. Onveilige situaties laten zich immers niet scheiden door gemeentegrenzen. Maar ook werkt het politieteam samen in dit cluster van 4 gemeenten. 

In het concept-Integraal Veiligheidsplan staat dat thema’s zoals ondermijning, zorg en veiligheid en digitale veiligheid belangrijk zijn. Deze thema’s spelen landelijk, regionaal maar zeker ook lokaal. Onder andere via diverse gesprekken met partnerorganisaties en een enquête onder inwonerspanel Brummen Spreekt, is onderzocht welke veiligheidsthema’s ook belangrijk worden gevonden. Deze kunnen mogelijk verwerkt worden in het Integraal Veiligheidsplan maar vooral ook in het uitvoeringsplan. In dit plan staan de concrete maatregelen en acties voor het komende jaar.

Een ander voorstel dat aan bod komt tijdens het forum is een actualisatie van de Algemeen Plaatselijke Verordening (APV). Daarnaast is er aandacht voor het gemeentelijk handhavingsbeleid. Dit beleid, waarin de gemeentelijke toezichthouders een belangrijke rol vervullen, wordt dit voorjaar vernieuwd. De toezicht-houders controleren of regels die moeten bijdragen aan een prettige en veilige leefomgeving ook goed worden nageleefd. Het spreekt voor zich dat een goede afstemming met het veiligheidsplan van belang is. Ook over gemeentelijke toezicht en handhaving zijn inwoners bevraagd via de vragenlijst onder het inwonerspanel. 

Meepraten? Dat kan! 

De avond start met enkele inhoudelijke presentaties, onder andere vanuit de veiligheidsregio, politieorganisatie en brandweer. Maar ook over de gemeentelijke handhavingspraktijk. Daarnaast worden de raadsvoorstellen over het Integraal Veiligheidsplan en de APV besproken. Als inwoner kunt u meepraten tijdens dit forum. Wilt u hiervan gebruik maken, meld dit dan vooraf bij de griffie van de raad. Deze is bereikbaar via mailadres griffie@brummen.nl en het centrale telefoonnummer 0575-568 233.

Delen via e-mail

https://www.brummen.nl/actueel/nieuws/nieuwsbericht?tx_news_pi1%5Bnews%5D=2791&cHash=38c02598e6e20f49cfc23a5fd9e08135