Trouwen, geregistreerd partnerschap en scheiden
Wilt u trouwen of u als partners laten registeren? Bel dan eerst naar de gemeente via ons telefoonnummer 0575-568 233 om een datum te reserveren. Dat kan elke werkdag tot 11.30 uur. Tijdens dit telefoongesprek krijgt u de belangrijkste informatie. U kunt maximaal 1 jaar van tevoren uw trouw/partnerschapsdatum reserveren.
Melding voorgenomen huwelijk/geregistreerd partnerschap
Vervolgens maakt u een melding van uw voorgenomen huwelijk (voorheen ondertrouw) of een melding van uw voorgenomen partnerschapsregistratie. Dat regelt u in de gemeente waar het huwelijk wordt gesloten of waar het partnerschap wordt geregistreerd. Vul daarvoor het formulier Melding voorgenomen huwelijk of het formulier Melding voorgenomen geregistreerd partnerschap in.
Bezit u een nationaliteit van een land dat niet tot de Europese Unie behoort? Vul dan het formulier Melding voorgenomen huwelijk verblijfsrecht in of het formulier Melding voorgenomen geregistreerd partnerschap verblijfsrecht.
Nodig
Het volgende stuurt u mee bij uw melding van een voorgenomen huwelijk of voorgenomen partnerschapsregistratie:
- Van beiden een kopie van een geldig legitimatiebewijs.
- Van de getuigen een kopie van een geldig legitimatiebewijs.
Overige informatie
Soms is extra informatie nodig. Bijvoorbeeld als u in het buitenland bent geboren, daar bent gescheiden of vanuit het buitenland naar Nederland verhuist. Neem in zo’n geval eerst telefonisch contact met ons op tijdens ons telefonisch spreekuur. Dit kan op maandag van 10.00-11.30 uur en op dinsdag tot en met vrijdag van 09.30-11.30 uur.
Wanneer wij uw melding van een voorgenomen huwelijk of voorgenomen partnerschapsregistratie hebben ontvangen, dan sturen wij uw gegevensstaat door naar de trouwambtenaar. Hij/zij neemt dan contact met u op om de ceremonie voor te bereiden.
U kunt nu al kiezen welke achternaam u wilt dragen na de plechtigheid. Dit geldt voor beiden. U kunt op de pagina Naamgebruik en naamwijziging alvast het digitale formulier invullen.
Kosten
Onderstaande tarieven gelden voor een voltrekking in het gemeentehuis en alle andere trouwlocaties bin-nen de gemeente:
- Op werkdagen tussen 08.30 - 17.00 uur: € 415,80
- Op zaterdagen tussen 10.00 - 18.00 uur: € 667,30.
- Op zondagen tussen 10.00 - 18.00 uur: € 913,50.
- Op overige tijdstippen en algemeen erkende feestdagen: het geldende tarief vermeerderd met
- € 468,40.
- Kosteloos trouwen (huwelijk of partnerschap zonder ceremonie) kan op dinsdagmorgen om 09.00 uur en om 09.30 uur, uitsluitend in het gemeentehuis.
- Kosten trouwboekje: € 33,40.
- Benoemen van een reeds beëdigde buitengewoon ambtenaar burgerlijke stand € 152,10.
- Uittreksels uit de registers van de burgerlijke stand kosten in Nederland: € 16,60.
Naast bovengenoemde gemeentelijke kosten kunnen alle trouwlocaties zaalhuur in rekening brengen. Kijk op de website van de betreffende locaties voor meer informatie hierover. Als u in het gemeentehuis trouwt, betaalt u geen zaalhuur.
Huwelijk of partnerschapsregistratie zonder ceremonie
Trouwen of partnerschap registreren zonder ceremonie kan op dinsdagochtend om 9.00 uur en om 9.30 uur. Hier zijn geen kosten aan verbonden. Wilt u een trouwboekje of partnerschapsboekje? Dan betaalt u € 33,40.
De voltrekking vindt plaats in vergaderruimte 'Oeken' in het oude gedeelte van het gemeentehuis. De voltrekking beperkt zich tot het geven van het ja-woord (bij huwelijk) en het ondertekenen van de akte. Overige voorwaarden zijn:
- Tenminste één van de partners woont in Brummen
- Het bruidspaar komt met alléén de 2 tot 4 wettelijke getuigen naar de voltrekking
- De voltrekking duurt maximaal tien minuten
- De gemeente kiest uw trouwambtenaar
Trouwlocaties
In de gemeente Brummen kunt u zelf kiezen op welke locatie u wilt trouwen. Locaties die vaker gebruikt worden als trouwlocatie zijn:
- Trouwzaal gemeentehuis
- Kasteel Engelenburg
- Het Huis te Eerbeek
- De Bronckhorst Hoeve
- Uitspanning De Vroolijke Frans
- De Korenmolen
- Bij de Hommel
- Bosque
Van deze locaties is bekend dat zij aan de voorwaarden voor het gebruik als trouwlocatie voldoen. Wilt u op een andere locatie trouwen? Dan kan dat, als de locatie voldoet aan de volgende voorwaarden:
- De trouwlocatie ligt binnen de gemeentegrenzen van de gemeente Brummen;
- De trouwlocatie is een gebouw met een officieel adres. Een adres is officieel als het in de Basisadministratie Adressen en Gebouwen (BAG) is opgenomen. Een ruimte in de open lucht op het terrein dat behoort bij het gebouw wordt aangemerkt als verlenging van het gebouw;
- De locatiebeheerder van de trouwlocatie zorgt ervoor dat bij het voltrekken van een huwelijk in de open lucht op dat adres het gebouw beschikbaar is voor alle aanwezigen voor het geval de omstandigheden daar om vragen. De trouwambtenaar bepaalt of er uitgeweken moet worden (*);
- De trouwlocatie is tijdens voltrekkingen voor iedereen vrij toegankelijk, vanwege de wettelijke bepaling dat een huwelijk in het openbaar voltrokken wordt;
- De trouwlocatie voldoet aan alle van toepassing zijnde regelgeving. De verantwoordelijkheid voor de benodigde vergunningen en/of verzekeringen ligt bij de locatiebeheerder;
- De trouwlocatie is beschikbaar vanaf een uur voorafgaand aan het afgesproken tijdstip van het huwelijk tot een uur na het sluiten van het huwelijk;
- Er is een aparte omkleedgelegenheid voor de trouwambtenaar aanwezig waar deze zijn persoonlijke spullen veilig kan achterlaten;
- Op de trouwlocatie is een spreekstoel voor de trouwambtenaar, een tafel met stoelen voor het ondertekenen van de akten, voldoende zitplaatsen voor bruidspaar en gasten en als de trouwambtenaar dat nodig vindt: een geluidsinstallatie met headset of microfoon met standaard;
- De locatiebeheerder van de trouwlocatie en/of het bruidspaar voorziet in de aanwezigheid van een gastvrouw/gastheer gedurende de voltrekking, die tevens aanspreekpunt is voor de trouw-ambtenaar tijdens diens voorbereidingstijd;
- Als er ook een religieuze plechtigheid is, begint deze pas na afronding van de werkzaamheden van de trouwambtenaar;
- De locatiebeheerder van de trouwlocatie verleent medewerking aan toetsing aan bovengenoemde regels door de gemeente ten behoeve van het gebruik als trouwlocatie.
(*) Als het om een ceremonie in de buitenlucht gaat, kan bijvoorbeeld kou, hitte, regen, onweer of wind ervoor zorgen dat er maatregelen nodig zijn. We verwachten van de locatie passende maatregelen om de invloed van het weer op de ceremonie zo klein mogelijk te laten zijn. Denk bijvoorbeeld aan het plaatsen van parasols of partytenten. Als deze maatregelen niet afdoende zijn, beslist de trouwambtenaar of de ceremonie naar binnen verplaatst moet worden. Als dat niet kan, omdat het aantal genodigden niet veilig in de uitwijkruimte kan, neemt de trouwambtenaar een beslissing die naar zijn of haar oordeel het best passend is bij de omstandigheden. Het aantal genodigden bepaalt hoeveel “uitwijkruimte” er nodig is.
U maakt zelf afspraken met de locatiebeheerder over uw huwelijksvoltrekking/partnerschapsregistratie op die locatie. Als de locatiebeheerder een vergoeding voor het gebruik van de trouwlocatie vraagt, is deze geheel voor uw rekening.
De locatiebeheerder (eigenaar, huurder, uitbater van de locatie) verklaart schriftelijk dat hij aan u toestemming geeft om de locatie te gebruiken als trouwlocatie. Daarvoor gebruikt u het formulier Trouwlocatie. U stuurt het ingevulde en ondertekende formulier mee met uw Melding voorgenomen huwelijk. Doe dit tenminste twee maanden voor de huwelijks/partnerschapsdatum.
Blijkt dat de locatie na toetsing aan de regels niet voldoet aan de voorwaarden? Dan kan het zijn dat uw huwelijks/partnerschapsvoltrekking niet op die locatie door kan gaan. Is alles in orde, dan ontvangt u een bevestiging dat het gebruik van de locatie akkoord is.
De gemeente is niet verantwoordelijk en dus niet aansprakelijk voor eventuele schade of andere kosten als de trouwlocatie niet, niet op tijd of niet volledig beschikbaar is voor u op de dag van de huwelijksvoltrekking/partnerschapsregistratie of niet (meer) voldoet aan de eisen waaraan de trouwlocatie volgens de nadere regels moet voldoen.
Trouwambtenaren
Jullie huwelijk wordt voltrokken door een trouwambtenaar. Zij zijn speciaal in deze functie benoemd. In Brummen zijn 6 trouwambtenaren:
- Marietje Blom-Uiterweerd
- Ermy Massink
- Ineke Peperkamp
- Rebecca Sileon (alleen beschikbaar op zaterdag en zondag)
- Jeanine Tiemensma-Roos
- Helga L. Rijke (alleen beschikbaar op donderdag, vrijdag en zaterdag)
Al onze trouwambtenaren verzorgen de ceremonie op een persoonlijke manier, afgestemd op jullie wensen. Jullie kunnen jullie voorkeur kenbaar maken voor een bepaalde trouwambtenaar (maximaal drie voorkeuren). Maar de gemeente kan niet garanderen, dat een van deze trouwambtenaren ook daadwerkelijk jullie huwelijk sluit. Als geen van de ambtenaren van jullie voorkeur beschikbaar is op jullie trouwdag, dan nemen we contact op om verder te overleggen.
De trouwambtenaar neemt contact met jullie op om een afspraak te maken voor een kennismakingsgesprek. Tijdens dit gesprek doorlopen jullie samen de praktische dingen van jullie trouwceremonie zoals het weggeven van de bruid, het al dan niet wisselen van ringen en het draaien van muziek. Ook kunnen jullie eventuele wensen kenbaar maken voor de inhoud van de toespraak.
Wil je graag dat een familielid of bekende jullie toespreekt tijdens de ceremonie? Overleg dan met de trouwambtenaar wat de mogelijkheden zijn.
Eenmalige trouwambtenaar
Hebben jullie een bekende in je familie- of kennissenkring, die trouwambtenaar is bij een andere gemeente? Hij of zij kan jullie huwelijk ook in Brummen voltrekken. Hiervoor moet hij/zij wel eenmalig aangewezen worden door de gemeente Brummen als buitengewoon ambtenaar burgerlijke stand. Voor deze aanwijzing brengen wij extra kosten van € 152,10 in rekening.
Een verzoek om eenmalige aanwijzing van een trouwambtenaar (pdf, 40 kB) moet je uiterlijk 2 maanden vóór de huwelijks/partnerschapsdatum indienen.
Let op: een eenmalige trouwambtenaar krijgt geen vergoeding van de gemeente Brummen. Een eventuele vergoeding aan de eenmalige trouwambtenaar is voor rekening van het bruidspaar.
Omzetten partnerschap in huwelijk
Het omzetten van een geregistreerd partnerschap naar een huwelijk kan in iedere gemeente in Nederland. Als u dit bij de gemeente Brummen doet is dit kosteloos. Hierbij kunnen geen getuigen aanwezig zijn. Aan het omzetten van een partnerschap in een huwelijk met een ceremonie zijn kosten verbonden. Het is ook mogelijk om de ceremonie op zaterdag en op een andere trouwlocatie te laten plaatsvinden. Informeer naar de mogelijkheden.
Voor het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk (zowel zonder als met ceremonie) neemt u contact met ons op. Neem tijdens uw afspraak van beide personen een legitimatiebewijs mee.
Huwelijksvermogensregels per 1 januari 2018
Op 1 januari 2018 zijn als gevolg van een wijziging in het Burgerlijk Wetboek nieuwe huwelijksvermogensregels ingegaan. Deze regels gelden ook voor het Geregistreerd partnerschap. Belangrijkste wijziging is dat de algehele gemeenschap van goederen is komen te vervallen. Hiervoor is een beperkte gemeenschap van goederen in de plaats gekomen. Partners die vóór de datum van hun huwelijk geen huwelijkse voorwaarden vastleggen bij een notaris, trouwen automatisch in de beperkte gemeenschap van goederen.
In de beperkte gemeenschap van goederen valt kort gezegd alleen het vermogen (bezittingen en schulden) dat de echtgenoten vanaf de huwelijksdatum opbouwen en het vermogen dat de echtgenoten voorafgaand aan het huwelijk al samen hadden.
Wilt u tóch in algehele gemeenschap van goederen trouwen, of wilt u geen gemeenschap van goederen (ook geen beperkte), dan moet u vóór de huwelijksdatum huwelijkse voorwaarden vastleggen bij een notaris.
Wilt u meer weten over de gewijzigde regels en wat dit voor uw situatie betekent, kijk dan op www.nieuwehuwelijksregels.nl.
Wilt u meer inzicht krijgen in wat voor u de beste keuze is, doe dan de test op www.trouwenengeldtest.nl
U kunt natuurlijk ook contact opnemen met een notaris bij u in de buurt.