Ga naar de inhoud

Garantverklaring en legalisatie handtekening

Om een visum te krijgen, hebben niet-Europeanen die kort in Nederland willen verblijven een garantverklaring nodig. Met een garantverklaring geeft u aan dat u garant staat voor de buitenlandse bezoeker. De garantverklaring is maximaal 3 maanden geldig. Alle informatie over garantstelling vindt u op de website van de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND).

Dienstverlening beperkt vanwege Coronavirus

De maatregelen tegen het coronavirus zijn voor de periode van 15 december 2020 tot (tenminste) 2 maart 2021 extra aangescherpt. Daarom is onze dienstverlening momenteel aangepast. Het gemeentehuis is open, maar alleen op afspraak. Onze digitale afsprakenagenda is tijdelijk niet beschikbaar. Een aantal producten, zoals verhuisaangifte of het aanvragen van een uittreksel, kunt u digitaal regelen via onze website met uw Digid. Wilt u een afspraak maken voor een product van burgerzaken dat niet digitaal afgehandeld kan worden? En kan uw afspraak niet uitgesteld worden tot na 2 maart? Neem dan telefonisch contact met ons op. Wij zijn bereikbaar via ons algemene nummer 0575-568 233. 

Aanvragen en meenemen

  • Vul het formulier Bewijs van garantstelling en/of particuliere logiesverstrekking in.
  • Onderteken het formulier nog niet! U moet eerst uw handtekening laten legaliseren. Hiermee bewijst u dat uw handtekening op een document echt van u is. Bent u getrouwd of hebt u een geregistreerd partnerschap? Dan moet uw partner zijn of haar handtekening ook laten legaliseren. Maak hiervoor een afspraak.
  • Breng het ingevulde formulier en uw geldig paspoort of rijbewijs mee. Getrouwd of geregistreerd partnerschap? Uw partner moet dan ook aanwezig zijn. 
  • Stuur het ondertekende formulier naar de bezoeker die het visum moet aanvragen.

Kosten

Per aanvraagformulier kunt u 1 persoon uitnodigen. Het legaliseren van een handtekening kost € 9,45.