Perspectiefnota: debat en besluit op donderdag 19 juni
Met de ‘perspectiefnota’ geeft de gemeenteraad richting aan voor het opstellen van de jaarlijkse programmabegroting. Daarom nemen de raadsleden ieder jaar voldoende tijd om met elkaar een goed gesprek te voeren over de inhoud van dat belangrijke document. Reden dat deze vergadering traditiegetrouw al in de middag (namelijk om 16.00 uur) begint. Dit jaar is dat op donderdag 19 juni. De bijeenkomst vindt plaats in de raadszaal van het gemeentehuis, maar is ook thuis live te volgen via het televisiekanaal van de lokale omroep.
Naast de perspectiefnota staan er nog twee belangrijke documenten op de agenda: de jaarstukken over 2024 en de eerste rapportage over het huidige begrotingsjaar 2025. Op de website van de gemeenteraad zijn alle vergaderstukken voor 19 juni te vinden. Ook is informatie over de perspectiefnota te vinden op deze speciale pagina.
Eerste reacties
De perspectiefnota is een richtinggevend document als het gaat om de later dit jaar op te stellen programmabegroting. Het is immers de taak van de gemeenteraad om de kaders vast te stellen. Inhoudelijk en ook financieel. Aan de hand van de perspectiefnota voert de raad een discussie over de gewenste inhoudelijke koers. Tijdens het raadsforum van afgelopen donderdag stelden de raadsleden al (beleidsmatige) vragen aan het college. Eerder al waren er schriftelijk technische vragen gesteld.
Wat de zes fracties belangrijke thema's vinden voor de koers van de gemeente wordt aanstaande woensdag duidelijk. Ze geven dan een eerste schot voor de boeg met een eigen eerste reactie op de perspectiefnota in twee speciale pagina’s van GemeenteThuis.
Debat en besluitvorming
Het echte debat in de raadszaal start donderdag 19 juni om 16.00 uur. Dit met de eerste termijnen van de raadsfracties en aansluitend de eerste reacties van het college. In de avond vindt het vervolg van het debat plaats en de stemming over moties, amendementen en uiteraard de voorliggende raadsvoorstellen. Verwachting is dat voor 23.00 uur het debat is afgerond en de noodzakelijke besluiten zijn genomen.
Heeft u nog vragen over deze belangrijke en bijzondere raadsvergadering? Dan kunt u deze stellen aan de griffie van de gemeenteraad. Dit kan via een mailtje naar griffie@brummen.nl of via het telefoonnummer (0575) 56 82 33.