Ga naar de inhoud

Besluitvorming over wegennet Eerbeek-Loenen

woensdag 9 juli 2025

Burgemeester en wethouders leggen het plan voor het wegennet van Eerbeek-Loenen ter besluitvorming voor aan de gemeenteraad. Naar verwachting speekt de raad zich in september uit over dit raadsvoorstel. Recent hebben Gedeputeerde Staten en het Apeldoorns college van B&W het plan al vastgesteld. Als ook de Brummense gemeenteraad instemt met het plan en het benodigde investeringskrediet, dan kunnen de drie samenwerkende overheden starten met de uitvoering. Dit is vermoedelijk in 2027, afhankelijk van de voortgang van wettelijke procedures.

Het plan, de zogenoemde Koersnota Eerbeek-Loenen, bevat een maatregelenpakket waarmee de drie samenwerkende overheden het wegennet veiliger willen maken en de leefbaarheid willen verbeteren. Op deze projectpagina van het programma Eerbeek-Loenen 2030 is hierover meer informatie te vinden. In mei werden Provinciale Staten en beide gemeenteraden overigens al gevraagd om een advies te geven over het conceptplan. Aanpassing van het maatregelenpakket bleek niet nodig. Wel hebben Provinciale Staten twee moties aangenomen.

Moties

Naar aanleiding van de beide moties komen Gedeputeerde Staten later dit jaar met een voorstel over de oversteekbaarheid van de wegen in het plangebied. Het gaat hierbij onder andere om de Coldenhovenseweg en Loubergweg in Eerbeek. Ook gaat GS met gemeente Rheden in gesprek over eventuele aanvullende verkeersmaatregelen op de N786 Kanaalweg.

Maatregelenpakket

Het maatregelenpakket richt zich op de belangrijke doorgaande routes. Dit zijn de gemeentelijke wegen langs het Apeldoorns Kanaal en de provinciale weg N786 tussen A50 tot en met de kern Loenen. Op deze routes willen de overheden de inrichting van de wegen aanpassen en de maximum snelheid verlagen naar 60 km per uur. Hierdoor verbetert de verkeersveiligheid en de leefbaarheid in het plangebied, met behoud van de bereikbaarheid.

Inrichting met 30km per uur wegen

Ook willen zij de dorpskern van Loenen, de Beekbergerweg, Eerbeekseweg en de Hoofdweg, als 30 km per uur weg inrichten. Dit verbetert de verkeersveiligheid en heeft een positief effect op de leefbaarheid.  Zo leidt dit tot een vermindering van de geluidshinder en verbetert de oversteekbaarheid. Langs de Hoofdweg wordt er meer ruimte gemaakt voor voetgangers en fietsers. Ook komt hier meer ruimte voor groen en verblijven.

Delen via e-mail

https://www.brummen.nl/actueel/nieuws/nieuwsbericht?cHash=9ed4cabc67af062078201684b5be6e93&tx_news_pi1%5Bnews%5D=3392