Actueel plan herinrichting Zutphensestraat
“Ik ben zeer te spreken over de opkomst bij de informatieavond op 2 juni over de herinrichting van de Zutphensestraat. Maar ook erg blij met de kwaliteit van de reacties op het gepresenteerde plan,” laat wethouder Steven van de Graaf weten. Zijn medewerkers hebben in de afgelopen weken de bijna 200 inhoudelijke reacties bestudeerd en voorzien van inhoudelijk commentaar. Deze zijn verwoord in een reactienota en een vernieuwd voorlopig ontwerp, die de basis leggen voor een definitief ontwerp. Dit ontwerp presenteren we later dit najaar. “We houden de vaart er in,” stelt Van de Graaf vast. “We willen namelijk in de loop van volgend jaar starten met de uitvoering.”
De Zutphensestraat is een belangrijke weg. Iedereen is het eens over de noodzaak dat deze weg aangepakt moet worden. “We hebben heel veel positieve reacties gehad op het voorlopige ontwerp,” licht de wethouder toe. “Inwoners vinden het een mooi ontwerp en zijn blij met de vergroening van de straat. Maar er zijn ook kritische opmerkingen. Bijvoorbeeld over het verdwijnen van parkeerplaatsen, de breedte van de weg en het belang om bestaande bomen te behouden. Er zijn twijfels of de nieuwe inrichting de snelheid voldoende afremt. Ook op deze zorgen gaan we in de reactienota uitgebreid in.”
Verbeteringen
Het op 2 juni gepresenteerde ontwerp past de gemeente op diverse onderdelen aan. Zo worden er parkeerplaatsen toegevoegd bij met name bedrijven langs de Zutphensestraat. Ook worden er enkele parkeerplaatsen verplaatst om zo een beter zicht te krijgen bij zijstraten. Daarnaast komen er zebrapaden bij de kruispunt-plateaus, evenals een duidelijkere belijning en markering van de fietsstroken. Om de wens van een groen straatbeeld te versterken voegt de gemeenten op diverse plekken een mix van langbloeiende vaste planten en siergrassen toe.
Snelheid: wegindeling én gedrag
Veel reacties gingen over de snelheid op de weg. Het gemeentebestuur stelt dat de herinrichting er voor gaat zorgen dat de wegindeling zo wordt aangepast dat er daadwerkelijk 30 kilometer per uur wordt gereden. De weg is smaller gemaakt, er worden verkeersplateaus aangelegd en zijn er visuele versmallingen door de aanleg van groenborders en bomen. Hoewel er geen verbod op vracht- en landbouwverkeer komt op de Zutphensestraat, verwacht het gemeentebestuur dat dit zwaardere verkeer de hoofdstructuur buiten de bebouwde kom gaat gebruiken.
Naar een definitief ontwerp
De komende maanden wordt er gewerkt aan een definitief ontwerp. In dit ontwerp zijn alle keuzes definitief opgenomen en technisch en ruimtelijk uitgewerkt. Dit met de exacte maatvoering en materiaalgebruik. Eveneens vindt er dan afstemming plaats met zaken zoals het rioolsysteem en worden er keuzes gemaakt voor lichtmasten en soorten bomen en beplanting. “Dit definitief ontwerp leggen we weer voor aan alle inwoners, voordat we daarover een besluit nemen,” laat wethouder Van de Graaf weten. “Dit doen we samen met een stappenplan om het werk fasegewijs uit te voeren. Daarbij geven we ook aan hoe we dan het verkeer gaan omleiden. Want daar zijn begrijpelijkerwijs ook vragen over.”
Meer weten?
Op deze speciale themapagina is ook veel informatie te vinden over de herinrichting van de Zutphensestraat, waaronder de reactienota en het nieuwe voorlopige ontwerp.