Ga naar de inhoud

Strategie toerisme 2022-2026

Het college van B&W heeft op 16 november de nieuwe strategie ‘Kwaliteitstoerisme in gemeente Brummen’ goedgekeurd om door te sturen naar de raad voor besluitvorming. Hiermee onderstreept het college toerisme de komende jaren beter te willen benutten. Niet als doel op zich, maar als middel om een bijdrage te leveren aan lokale opgaven.

Nieuwe koers

Wethouder Ine van Burgsteden is blij met deze nieuwe koers die aansluit bij de nationale en regionale ontwikkelingen op toerisme en geeft de opgave leefbaarheid als voorbeeld. “Dat de leefbaarheid in dorpskernen onder druk staat is ook onze gemeente niet vreemd. We hebben de toerist hard nodig om onze dorpskernen vitaal en beleefbaar te houden zodat onze inwoners op termijn een kwalitatief winkelaanbod houden. Zo gebruiken we toerisme als een middel en niet als een doel op zich”.

Populaire vakantiebestemming

Brummen is gelegen op een van de meest populaire vakantiebestemmingen van Nederland; de Veluwe. Dit betekent dat bijna nergens in het land de vraag naar toeristisch aanbod groter is. Toch kent de gemeente Brummen slechts een beperkt toeristisch aanbod om hier echt profijt mee te doen. Een goed ontwikkelde lokale vrijetijdssector kan naast de maakindustrie een tweede steunpilaar zijn in de economie en het werkgelegenheidsaanbod. Ook levert toerisme een bijdrage aan het tot stand houden van cultuur en erfgoed, natuur en recreatieve voorzieningen.

Veruit de meeste toeristen in de gemeente Brummen overnachten bij het vakantiepark Landal Coldenhove in Eerbeek. General manager Jerry Meijer is dan ook content met deze nieuwe strategie op toerisme. “Mijn team werkt iedere dag hard om onze gasten op het park de beste beleving te geven. De beleving buiten het park is minstens zo belangrijk voor de totale waardering. Dat lukt alleen door samenwerking en deze strategie draagt daaraan bij”.

Lokaal en regionaal

“Er moet meer focus zijn wat toerisme kan betekenen voor onze gemeente. Door aanbod te ontwikkelen dat past bij ons toeristisch DNA, houden we bezoekers vast die we verleiden om ook bij onze MKB ondernemers te besteden. Lokaal en regionaal moeten we meer verbinden en samenwerken om onze doelen te bewerkstelligen. Daarom ben ik blij dat de strategie ook is onderschreven door de Ondernemersverenigingen van Eerbeek en Brummen, Visit Brummen-Eerbeek en VisitVeluwe” aldus Rémon Ridder, adviseur toerisme en recreatie van de gemeente.

Document

U leest de visie hier (PDF).