Ga naar de inhoud

Verhuizing vanuit het buitenland

Verhuist u vanuit het buitenland naar de gemeente (immigratie)? Of bent u het komende half jaar minimaal 4 maanden in Nederland? Laat u dan binnen 5 dagen na aankomst persoonlijk inschrijven bij de gemeente. Neem uw partner en/of kinderen die ook ingeschreven moeten worden, mee.

Inschrijven EU-burger en/of terug in Nederland

Woonde u al eerder in Nederland? Of hebt u de nationaliteit van een land uit de Europese Unie? Maak hiervoor een afspraak om uw inschrijving vanuit het buitenland te regelen.

Dienstverlening beperkt vanwege coronavirus

De maatregelen tegen het coronavirus zijn voor de periode van 15 december 2020 tot en met (tenminste) 10 mei 2021 extra aangescherpt. Daarom is onze dienstverlening momenteel aangepast. Het gemeentehuis is open, maar alleen op afspraak. Onze digitale afsprakenagenda is tijdelijk niet beschikbaar. Een aantal producten, zoals verhuisaangifte of het aanvragen van een uittreksel, kunt u digitaal regelen via onze website met uw Digid. Wilt u een afspraak maken voor een product van burgerzaken dat niet digitaal afgehandeld kan worden? En kan uw afspraak niet uitgesteld worden tot na 10 mei? Neem dan telefonisch contact met ons op. Wij zijn bereikbaar via ons algemene nummer 0575-568 233.

Niet-EU burgers

Komt u voor het eerst naar Nederland en hebt u geen Europese nationaliteit? Dan vraagt u eerst een verblijfsvergunning aan bij de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND). U kunt een afspraak met de IND maken via (088) 043 04 30.

Meenemen

Neem het volgende mee als u zich komt inschrijven bij de gemeente Brummen:

  • Alle personen die u wilt inschrijven in de gemeente Brummen, moeten bij de inschrijving aanwezig zijn;
  • Geldig reisdocument / identiteitsbewijs van iedere persoon die wordt ingeschreven;
  • Bewijs van uitschrijving als u komt van Aruba, CuraƧao, Sint Maarten, Bonaire, Saba of Sint Eustatius;
  • Originele documenten uit het buitenland van uzelf, uw partner en kinderen: bijvoorbeeld geboorteakte, huwelijksakte, echtscheidingsakte en/of soms een overlijdensakte;
  • Deze documenten moeten vaak worden gelegaliseerd en vertaald in het land van herkomst. Dit moet u zelf regelen. Hoe u dit doet, leest u op de website van de Rijksoverheid.

De gemeente mag u vragen om nog andere documenten te laten zien. Bijvoorbeeld een huur- of koopcontract van uw nieuwe woning in Nederland.