Ga naar de inhoud

Identiteitskaart

Maak voor het aanvragen van een identiteitskaart een afspraak. Het aanvragen en ophalen doet u zelf. U betaalt de kosten bij de aanvraag. Het identiteitsbewijs ligt na 5 werkdagen voor u klaar.

Meenemen

Neem het volgende mee als u een identiteitskaart komt aanvragen:

  • Al uw oude reisdocument(en): paspoort en/of identiteitskaart, geldig of niet geldig;
  • Een recente pasfoto in kleur die voldoet aan de pasfoto-eisen.

Jonger dan 12 jaar? Breng dan ook mee:

  • Als ouders of gezaghebbenden een identiteitskaart aanvragen voor hun kind, moet het kind daarbij aanwezig zijn;
  • Origineel legitimatiebewijs van (beide) ouder(s) of gezaghebbende(n);
  • Een ingevuld toestemmingsformulier (pdf, 38 kB) van (beide) ouder(s) of van degene(n) die het gezag over het kind hebben.

Kan of wil één van de ouders geen toestemming geven, dan kunt u vervangende toestemming vragen bij de Rechtbank.

Kosten en geldigheid

Op 9 maart 2014 is een geldigheidsduur van 10 jaar voor reisdocumenten voor volwassenen ingevoerd. Reisdocumenten die vóór die datum zijn uitgegeven, zijn 5 jaar geldig.

Identiteitskaart Tarief 2019 Geldigheid
Tot en met 17 jaar € 29,95 5 jaar
Vanaf 18 jaar € 56,80 10 jaar
Extra kosten spoedaanvraag € 48,60  

Verschil identiteitskaart en paspoort

De keuze voor een paspoort of een identiteitskaart (id-kaart) hangt af van uw wensen. Meer informatie over de verschillen tussen deze twee reisdocumenten vindt u op de website van Rijksoverheid

Ophalen

5 werkdagen na uw aanvraag ligt de identiteitskaart klaar. Als uw mobiele telefoonnummer bij ons bekend is, ontvangt u ook een sms-bericht. Uw reisdocument kunt u tijdens openingstijden ophalen, op de locatie waar u uw document heeft aangevraagd. Een afspraak maken is niet nodig.

Spoedaanvraag

Identiteitskaart snel nodig? Doe dan een spoedaanvraag. Daarvoor betaalt u € 48,60 extra. Als u de identiteitskaart vóór 16.00 uur aanvraagt in het gemeentehuis in Brummen, dan ligt deze meestal de volgende dag al voor u klaar.
In het Servicepunt in Eerbeek kunt u alleen op maandag een spoedaanvraag doen. Vraagt u daar op maandag vóór 16.00 uur uw identiteitskaart met spoed aan, dan ligt deze op woensdag voor u klaar.
Bent u uw huidige identiteitskaart kwijt, of is deze gestolen? Dan is een spoedprocedure niet altijd mogelijk.

Vertrekt u vandaag al? Neem dan contact met ons op om te informeren naar de aanvraag van een nooddocument.

Lichamelijk of verstandelijk beperkt

Bent u lichamelijk of verstandelijk beperkt? Wilt u een identiteitskaart aanvragen maar kunt u daarvoor niet naar de gemeente komen? Neem dan contact met ons op.

Kwijt of gestolen

Bij verlies of diefstal van uw identiteitskaart ondertekent u een vermissingsverklaring bij de gemeente. De normale levertijd van 5 werkdagen is dan niet gegarandeerd. Bij verlies of diefstal in Nederland is aangifte doen niet nodig. Is uw document in het buitenland verdwenen? Dan moet u voor uw reisverzekering bij de politie in het buitenland aangifte doen.

De “Verklaring van vermissing” kunt u online invullen. Hiervoor heeft u een DigiD nodig. U kunt de verklaring van vermissing ook aan de balie van het gemeentehuis invullen, bijvoorbeeld gelijk met de aanvraag van een nieuw document. Bij vermissing van uw document is de normale levertijd van 5 werkdagen voor uw nieuwe document niet gegarandeerd.

Reizen met kinderen

Sommige landen buiten het Schengengebied eisen een bewijs dat de meereizende volwassene de ouder is, het gezag heeft en/of met het kind mag reizen. Voor een alleen reizende ouder met een andere achternaam dan het kind kan dit problemen geven bij de douane. Lees meer over grenscontrole bij verre reizen op de website van Defensie.

Neem in geval van twijfel de volgende papieren mee op reis: